Welkom op de site van Bridgeclub Doorwerth

 

bridgetechniek

Bridgetechniek

 

Die spelregels toch…..

Er gaat aan tafel iets fout met het bieden. Speler A bemerkt zelf dat hij verkeerd heeft geboden (b.v. een misgreep of gewoon een verkeerd bod) dan moet die speler direct nadat hij dit merkt de arbiter inschakelen. Met nadruk op direct want als zijn partner daarna al geboden heeft kan het meestal niet meer goed hersteld worden.
Maar het komt ook voor dat een speler merkt dat zijn partner tijdens het bieden een afspraak niet bekend maakt of een conventioneel bod niet alerteert dan mag die speler daarop geen enkele wijze iets van laten blijken.
Stel dat dit paar leider en blinde worden. Dan moeten zij voordat de linker tegenstander uitkomt aan de tegenspelers melden dat er sprake is van foutieve uitleg. Daar hebben de tegenspelers recht op, immers die informatie kan bv. belangrijk zijn voor de uitkomst (desgewenst en meestal is het goed om nu de arbiter te raadplegen).
Maar stel nu dat dit paar tegenspeler wordt. Nu moet die speler zijn kaken stijf op elkaar houden (dus niet alleen tijdens het bieden maar ook tijdens het spelen niets laten blijken dat er iets fout is gegaan). Pas aan het einde van het spel moet de arbiter ontboden worden.
Waarom? In feite zegt die speler nu tegen zijn partner: dat bewuste bod betekent niet dit, maar dat. Allemaal informatie die zeer nadelig kan zijn voor de leider waardoor een arbitrale score heel dichtbij komt.
 

Gezegd is gelegd!

Iedereen herkent dit wel, je speelt een lastig contract en hebt een speelplan gemaakt. Je bent zo geconcentreerd dat de slagen al in de goede volgorde in je hoofd zitten. Je speelt een kleintje uit de hand en neemt die in de dummy met de boer. Zo die houdt. En nu harten aas van tafel en harten vrouw getroefd in de hand. MAAR je zègt "HARTEN VROUW, oh nee HARTEN AAS natuurlijk". Dit alles gebeurt in één adem en niemand heeft nog gereageerd. Mag je dan alsnog HARTEN AAS spelen zoals je van plan was?
Helaas voor jouw zijn de huidige spelregels heel duidelijk, een kaart die genoemd of aangeraakt is, moet uit de dummy gespeeld worden. GEZEGD IS GELEGD! In het hele, hele grijze verleden stond er iets in de spelregels dat een herstel in "Eén adem" toegestaan was en bij veel spelers leeft deze regel ten onrechte nog steeds. 
  • Thereadshop2015groot.jpg
  • DUOshoplink.gif
  • DeGalerij.gif
  • fysio-Schuurman.jpg
  • Brandpreventie2.jpg
  • Wassingmaat.gif
  • BijJanmetlink.jpg
  • deseelsebakkerlink.jpg
  • IdemDitoGrafischeontwerpenetc.gif
  • WoutVlaanderen groot.jpg
  • Oosterbeekbeleeftlink.jpg
  • Logo-Triple.jpg
  • Ree-zoElectro.gif
  • Spitman2.jpg
  • lunchroomt12uurtje.jpg

Bridge bond